2 mei 2012

Dessert van koffieganache en frambozen


Vorig jaar en dit jaar maakte McDonald’s een maffe reclame voor zijn lente-milkshake met de smaak ’appel’. Inderdaad een lentesmaak bij uitstek... Nu heb ik de McDonald’s niet zo hoog zitten, maar verdorie, vorige week had mijn geliefde buurtsuper de Plusmarkt ook ‘seizoensfruit’ in de reclame, namelijk Conference peren… Tja, en als die als seizoensfruit mogen worden gekocht, dan kunnen frambozen ook wel… Normaliter loop ik daar voorbij, maar ik was nu afgeleid door die peren. En zo kwam het dus dat ik eind april met een bakje frambozen naar huis ging. En ik moet ook nog eerlijk zeggen dat het heerlijke frambozen waren en de mooiste die ik ooit had gezien. En wat eten we daarbij om al dat gezonde weer een beetje af te breken? Juist, een ganache; dat zalige mengsel van room en chocolade in zijn simpelste vorm, maar boter wordt er vaak ook aan toegevoegd.

Ik maakte mini-potjes, die voor pure room en chocolade voldoende moeten zijn. Twee volle eetlepels per persoon zijn het, maar dat moet genoeg zijn voor zo’n rijk toetje. De frambozen zijn er fantastisch bij. Laat de potjes of glaasjes wel goed op kamertemperatuur komen. Als ze zo uit de koelkast komen zijn ze erg stevig, maar als ze iets warmer zijn, worden ze goed lepelbaar.


Dessert van koffieganache en frambozen
4 personen

75 gr pure chocolade
100 ml slagroom
1 tl oploskoffie
frambozen om erbij te serveren

Snijd de chocolade in stukjes, liever kleiner dan gewone blokjes. Doe ze in een kom. Verwarm de slagroom tot bijna kokend en los de koffie erin op. Schenk de room dan bij de chocolade en roer goed om de chocolade te smelten. Doe de chocolade absoluut niet direct in een pan op het vuur, want dat wordt te heet en je komt met een geschifte, korrelige substantie te zitten!

Giet dit mengsel in kleine glaasjes of potjes en laat ze opstijven in de koelkast. Haal ze er wel een half uur voor het serveren uit om op adem te laten komen. Serveer met frambozen, en och vooruit, ook een glaasje likeur of cognac of zo. En dan lijkt het opeens wel Valentijnsdag….!


Oordeel van het smaakpanel: koffie voor het slapen gaan? Dacht het niet. Ook niet als het zo’n muizenhapje is. Jij hebt toch lekker yoghurt met frambozen? Dat heeft echt niet iedereen nu, hoor. Nou, alleen even proeven dan. Ja, lekker hè?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...