31 augustus 2012

Salade van krieltjes, sperziebonen en pesto


De oogst uit eigen tuin was niet groot deze zomer. De naaktslakken hanteren de techniek van de verschroeide aarde en laten niets overeind staan. Zelfs mijn aardappelplanten werden kaal geknaagd. Vlug trok ik de aardappeltjes ook maar uit de grond en ze hadden wel wat groter mogen zijn, maar toch waren ze heerlijk. Er gaat maar weinig boven een verse aardappel, direct uit de grond. Dat maakt echt een wereld van verschil met een supermarktaardappel. Voor wie het nooit heeft geprobeerd: stop van de lente maar eens een paar uitgelopen (vaste) aardappels in de grond. Ik denk dat het zelfs wel in een grote bak moet lukken.


Boven op het balkon staan de sperziebonen (slakken zijn gek op jonge, krullerige sliertjes; het is volkomen zinloos om die beneden te laten staan) en daar kon ik redelijk van plukken. En zo zat ik dus met een paar handen verse sperziebonen en mooie krieltjes; bij warm weer schreeuwt dat om een salade. Eentje met een verse, grove pesto:

Salade van krieltjes, sperziebonen en pesto
recept voor 2 personen

Ik heb niets afgewogen, dus jullie krijgen een summiere omschrijving:
gelijke hoeveelheid krieltjes en sperziebonen (voor 2 personen)
1 bol buffelmozzarella

voor de pesto:
handje amandelen of pijnboompitten
stukje parmezaan (50-70 gram)
1 teen knoflook
zout
olijfolie
twee volle handen vers basilicumblad


Kook de geschilde krieltjes en de sperziebonen gaar. Laat ze direct afkoelen onder de koude kraan en doe ze in een schaal.

Ik wilde een grove pesto, dus ik deed noten, parmezaan in stukjes gesneden, en de knoflook in een keukenmachine en maalde dit. Als je het fijner wilt hebben, moet de kaas eerst geraspt worden. Voeg dan zout en basilicum toe, maal het weer fijn, en meng het tot de juiste smeuïgheid met olie.

Schep dit door de aardappels en bonen en scheur de mozzarella er in stukjes doorheen. Laat dit even staan, eventueel in de koelkast, maar laat het voor het serveren eerst even op kamertemperatuur komen.

Oordeel van het smaakpanel: ze kregen macaroni, maar dochter Zo wilde wel even de aardappels proeven. Ze vond ze lekker. Allicht…!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...